úterý 5. května 2009

Recenze knihy

Kniha bolest šikanování, jak již z názvu vypovídá, se zabývá šikanováním, bohužel stále více se objevovaným problémem ve školách. V tisku jsem se pode posledního průzkumu dozvěděla, že čtyřicet procent dětí se v různých formách se šikanou již setkalo. Michal Kolář, autor knihy, je jedním z největších odborníků na šikanu v České Republice. Kniha byla vydána v roce 2001 v nakladatelství Portál. Podle mého názoru se kniha jistě nachází v každé školní knihovně, aby se s ní učitel mohl seznámit, prostudovat si ji a řídit se podle ní, kdyby se u něj ve třídě například šikana objevila, ale doporučila bych ji jako pomocníka také rodičům.
Kniha bolest šikanování s podtitulem : cesta k zastavení epidemie šikanování na školách je souborem pětadvacetileté zkušenosti autora se šikanováním. Obsahuje jak teoretické části, tak i praktické příklady, skutečné příběhy, se kterými se autor setkal a zveřejnil je. Šikanovat znamená, že jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a ubližuje spolužákovi či spolužačce a k tomu používá násilí, agresi. Šikana může začít jen hloupými nadávkami, schválnostmi, schováváním svačiny, školních pomůcek a oblečení, pak postupně přejde i k fyzickému týrání, násilí, k ubližování a úplnému teroru. Agresor – tedy násilník si vybírá především slabší spolužáky, kteří si moc nevěří, mají nízké sebevědomí, jsou spíše introverti a tišší povahy a ve třídě se moc neprojevují. Násilník může oběť týrat jak fyzicky tak i psychicky , slovně na ni útočit, napadat ji, krást jí věci a manipulovat s ní. Postižený žák či žačka pak mohou mít trvalé psychické i fyzické následky. .Může dojít i k rozpadu celkové osobnosti, kdy dítě může mít následky na celý život a nebude schopno přirozeně působit ve společnosti ostatních.
Výzkumy ze zahraničí (1998) potvrdily, že šikana ukázala nejvíce obětí ve Velké Británii na základní škole (7 – 11 let) : 27% obětí a také ve Slovinsku na základní škole bylo prokázáno 20% obětí ( druhý až osmý ročník). Kniha je rozdělena do tří základních částí. První část obsahuje východiska pro pomoc při šikanování.Část objasňuje co se za šikanu považuje , uvádí zvláštnosti šikany u dětí a mládeže. (Př. hra na homosexuální obtěžování), kde jsou do šikany zapojeny sexuální prvky a vulgární výrazy. Příklady z autorovy praxe mi někdy přišly až neuvěřitelné. Jak může dítě k něčemu takovému dospět. Co ho těmto činům vede? Co se ale dítěti přemítá v hlavě právě v ten okamžik neví nikdo z nás, ani ten největší odborník. Druhá část se věnuje hlubším souvislostem šikanování. Autor uvádí předpoklady k šikanování, které máme v sobě, dovíme se také něco o spouštěcích mechanismech šikanování o tzv. prvotních signálech, jaké jsou příčiny a následky. V závěru druhé části najdeme následky šikanování pro oběti.
Třetí část nese název jak léčit bolest školních šikan. Autor zde dává návod pedagogům , jak vzniklé situace řešit. Dále jsou tu informace, cenné rady pro rodiče, jak nepřehlédnout varovné signály u dětí. Vysvětluje možnosti , jak léčit skupiny nemocné šikanováním, uvádí některé programy proti šikanování. Závěr třetí části je věnován prevenci šikanování, aby učitelé nepodcenili problém a hned v počátku ho začali neprodleně řešit.Můžeme zde najít opatření MŠMT ČR. Na konci knihy jsou uvedeny přílohy : Šikanování z hlediska práva , případy, které skončily vězením, dotazník šikanování pro zachycení varovných signálů a také informační letáky pro děti, mládež a rodiče.
Myslím si, že tato kniha je v současné době hodně potřebná, protože případů s výskytem šikany stále přibývá. Měl by si ji přečíst také každý rodič. V knize se mi velmi líbily skutečné případy šikanování, ale některé teoretické pasáže byly pro mě napsány až příliš složitě . Jistým pojmům jsem moc neporozuměla. Jinak nemohu knize nic jiného vytknout a určitě slouží jako výborný pomocník.

Pro doplnění uvedu některé konkrétní případy z knihy :
Prvňáček následkem šikanování oslepl
Jedno dítě bylo zkopáno tak nešťastně, že mu těžce poranili oko. Během krátké doby na něj osleplo a později i na druhé. Rodiče se se školou soudili.
,,Lynčování „vedlo k invalidizaci
Prvňáčka pravidelně týrali jeho spolužáci a měli z toho velikou legraci. Když ho jednou kopali cíleně do třísel, poranili mu varle a trvale ho invalidizovali. Na varleti má cystu a je v péči urologa.
Trauma vysokoškoláka
Na jedné vysoké škole uměleckého směru zakořenilo iniciační a rituální sexuální šikanování. Benjamínek byl vysvlečen do naha a pomalován. Obdobně se vedlo i vybrané dívce. Potom byli společně na noc zavřeni do neosvětleného sklepa. Další podobné ,,zkoušky“ vedly u jednoho velmi nadaného chlapce k těžkému traumatu a přerušení studia.

Soňa Sedláčková