sobota 16. května 2009

Esej

Šikana

Šikana, v dnešním sociálním světě je jen málo tak velkých a závažných problémů jakým je právě šikana. Tato neřest není jen výsadou patnáctiletých puberťáků vůči mladším a slabším jedincům na půdě školy i mimo ni, nýbrž postihuje i dospělé lidi na jejich pracovištích, ba dokonce i v domácnostech. Nedá se říci, že by šikana byla málo diskutovaným tématem, ale vyvstává zde otázka , zda-li a jakými prostředky je možno šikanu zastavit nebo ji dokonce předejít. Většina médií tento problém analyzuje, ale už neodpovídá na předchozí otázku.
Pokusím se tedy problém šikany rozdělit na dvě větve a popsat každou zvlášť. Na první přemýšlení je zřejmé, že se liší forma a důvody šikany u školáků a u dospělých lidí. Základní rozdělění šikany bude tedy na šikanu ,,dětskou“ a šikanu ,,dospělou“. Jak tedy vypadá šikana u dětí? Většinou jde o to, že si starší žák vyhlédne mezi svými vrstevníky či mladšími spolužáky slabšího, příliš nekomunikativního jedince, který je pak terčem jak duševních, tak fyzických útoků agresora. Otázka první : Proč mají někteří jedinci potřebu ubližovat někomu druhému? Důvodů se nabízí hned několik. První lze hledat v domácím prostředí agresora. Jedinec je svými rodiči přehlížen, cítí se nedoceněn a tak hledá způsob, jak na sebe upozornit. Dalším důvodem může být přílišná agresivita, jak v televizních pořadech , tak v počítačových hrách nad kterými dnešní mládež tráví většinu svého volného času. A tuto imaginární agresivitu poté přenáší do reálného života. Jinačí příčinou může být prostě a jednoduše nuda. Dítě si chce zpestřit svůj denní program a některé jedince nenapadne nic lepšího než to, že budou ubližovat někomu druhému. Tolik důvody, které mohou v někom vyvolat potřebu šikany.
Další a možná závažnější otázkou je, proč se na tolik případů šikany přijde dost pozdě a to ještě díky nějaké třetí nezainteresované osobě. Proč většina šikanovaných o svém příkoří mlčí a nesvěří se ani svým nejbližším? I to může mít několik příčin. Jistě tou nejčastější je strach, že by se agresor za své prozrazení pomstil ještě horším způsobem, než jakým probíhá sama šikana. Jinou možnou příčinou je fakt, že si dítě myslí, že mu nebude uvěřeno a ono bude považováno za lháře a bude tak muset čelit posměškům z okolí. Tento na první pohled banální důvod má však své opodstatnění v tom, jak se většina lidí k šikaně staví. To jest zády.
Otázka třetí a základní : Jak tedy postupovat při zjištění šikany a jak ji předcházet ? Co se týče oběťi šikany musíte jí dám najevo, že jí věříte a že za ní pevně stojíte. Dítě si musí být jisto, že se vám může se vším svěřit. Agresorovi musí dát okolí jasně najevo, že něco takového je nepřípustné a neomluvitelné. V případě šikany nestačí pouze ústní domluva, jelikož se nejedná o žádný malý přestupek, ale musí následovat tvrdý, leč přiměřený trest. Ale i s agresorem je zapotřebí vésti dialog o tom, co ho vedlo k tomu, že ubližoval. A jak samotné šikaně předcházet ? V prvé řadě je třeba změnit u dětí jejich žebříček hodnot. Na něj je třeba vrátit v dnes opomíjenou čest, odvahu a lásku ke všem lidem. Jestli se někomu tyto hodnoty zdají jako směšné a nepotřebné, pak je na nejlepší cestě stá-ti se agresorem.
Druhou a dnes možná ještě rozšířenější větví šikany je šikana ,,dospělých lidí“. Ta se od šikany ,,dětské“ liší jak v příčinách, tak v důsledcích. Otázky však zůstávájí stejné.Proč vlastně někdo šikanuje? Co ho k tomu vede? Jaké má důvody? Základní příčinu lze hledat v agresorově dětství. Byl-li někdo v mládí šikanován, je velmi pravděpodobné, že se s touto nepříjemnou zkušeností vyrovná tím, že se sám stane agresorem. Většinou se šikana u dospělých lidí odehrává na pracovišti, kdy si nadřízený vylévá své trauma na podřízených a to většinou ženského pohlaví. Velmi zřídka se vyskytuje případ, že agresorem je žena. Dalo by se tedy říci, že ,,dospělá“ šikana je doménou mužů. Většina dospělých šikanovaných si chování agresátora nechá líbit, jelikož nechce přijít o zaměstnání. Jediným možným způsobem, jak šikaně na pracovišti čelit, je obrácení se na nadřízeného nadřízeného. Člověk, který si je jist svými schopnostmi a dovednostmi může dát nesouhlas z chování nadřízeného tím, že práci opustí. Toho jsou schopni pouze ale jedinci, kteří se nebojí o své místo na trhu.
Možností, jak dospělé šikaně předcházet je to, že na vedoucí pozice budou dosazovány i ženy.
Výše uvedené typy šikany nejsou zdaleka jedinými, jistě by se našlo spoustu dalších druhů. Má-li se šikana zastavit nebo alespoň zmírnit, je zapotřebí prezence.
Šikana mezi žáky je bolestný fenomén, který se nám nikdy nepodaří zcela vymýtit. Můžeme se ale snažit o její minimalizaci a co nejúčinněji řešit případy, které se vyskytnou. Je to nekonečná snaha, která často není náležitě oceněna, ale každý úspěch má pro žáky ve třídě obrovský význam – mnoho informací ze školy často zapomenou, ne však zkušenost, jak funguje společnost .Všem učitelům, jejichž zájem o děti se projevuje nejev ve slovech , ale především v činech a tuto snahu nevzdávají je třeba vyjádřit podporu a uznání. Tou nejcennější odměnou jim může být vědomí, že svým aktivním a empatickým přístupem zabraňují výše popsaným negativním důsledkům a ovlivňují tak v dobrém mnoho lidských životů.

Soňa Sedláčková

Žádné komentáře:

Okomentovat